Quantcast
Channel: Nobuyuki Tsujii International Fans
Viewing all articles
Browse latest Browse all 1154

Nobuyuki Tsujii opinioni? on an Italian pianist forum

$
0
0
posted by M. L. Liu, the Unofficial Website for International Fans of Nobuyuki Tsujii

Doing my daily search for Nobu news today, I came upon an interesting discussion thread on an Italian forum for pianists, http://forum.pianosolo.it   Please scroll down to read it.
Nobuyuki Tsujii at his 2013 BBC Proms Debut (July 16, 2013) in Royal Albert Hall, London, United Kingdom.
 
The translation below is mine.
kawai.marrone started the thread Nobuyuki Tsujii opinioni?
« il: Ottobre 11, 2014, 09:40:43 pm »
puo essere anche un vravo pianista ma qui sembra di stare allo stadio http://m.youtube.com/watch?v=wbAoeZZvntk e poi non dovrebbe permettere che la sua disabilitá venga usata per fare propaganda sembra che lo faccia a posta guardatemi sono cieco e suono il pianoforte e per accentuare il tutto si muove come un ritardato... e il bello e che la gente lo acclama quando prima di lui di pianisti ciechi con molta piu stile e che hanno fatto la storia della musica come del jazz ce ne sono stati... una vera vergogna
.

Nobuyuki Tsujii opinions?
« on: October 11, 2014, 09:40:43 pm »
In this video http://m.youtube.com/watch?v=wbAoeZZvntk which appears to have taken place in a stadium, the pianist received bravos.  But to me it seems a propaganda of people cheering for a blind person who plays with exaggeration and moves like a retard, when there have been pianists that came before him that played with much more style and who have shaped the history of jazz music ... a real shame.

Alberto responded:
Ciao,
personalmente preferisco porre la mia attenzione più alla sostanza più che alla forma. Non do peso allo "Stile" se questo è il risultato.
Per questo ho prima ascoltato la sua esecuzione senza guardare il video, e mi è piaciuta tantissimo.
Credo che sia un grande talento, tanto più che è cieco. Se fossi stato presente al concerto lo avrei certamente onorato con gli stessi applausi degli altri.
Dal mio piccolo penso che forse grandi pianisti potrebbero criticare, e  allora penso che evidentemente tu lo sei. Beato te.
Non ti nascondo che provo invidia incredibile per queste capacità, ma in questo particolare caso, non sarei disposto a fare cambio tra la mia situazione e la sua per vivere in un mondo completamente buio.
Ma questo è il mio parere, e ti riconosco il il diritto di avere il tuo, e lo rispetto.

Un detto che trovo molto saggio recita così:
Prima di giudicare una persona, devi camminare qualche anno nelle sue scarpe.
Ma forse a te dava fastidio il tributo ottenuto, per una esibizione che non rientrava nei modelli canonici dell'esecuzione "Classica"; allora ti chiedo che pensi della spettacolarità di Lang Lang?
Cordialmente.

Alberto

Hello,
Personally I prefer to pay attention more to the substance rather than the form. As a result, I do not give weight to "style".
That 's why I first listened to his execution without looking at the video, and I loved it. I think it's a great talent, especially since he is blind.  If I had been present at the concert, I would certainly honor him with the same applause as others.
Perhaps the great pianists could criticize such a performance, and I think obviously you are one.  Blessed are you. I will not deny that I feel envy for these incredible abilities, but in this particular case, I would not be willing to change places between my situation and his to live in a world completely dark. But this is just my opinion, and I recognize you have the right to have yours, and I respect that.
A wise man once said: Before you judge someone, you have to walk a few years in his shoes. Perhaps you felt compelled to withhold tribute for a performance that does not conform to the canonical model of "Classical"; then I ask that you think about the spectacle of Lang Lang?
Sincerely,
Alberto

The original poster kawai.marrone then responded:
beh .. io non sono un bravo pianista anzi non sono neanche un pianista ... ma anche io faccio parte dei minorati della vista e ne vado fiero. Quindi per questo mi sento il diritto di criticarlo, non è certo il primo pianista cieco della storia, tutt'oggi i ciechi sono molto rispettati in ambito musicale e nessun professionista la vede una cosa strana se un cieco suona uno strumento, cosa che fa di solito la gente quando vede un disabile che fa qualcosa che non dovrebbe fare hai maj visto un ipovedente studiare informatica? Ma questo per la musica è successo grazie ai ciechi che sono diventati Maestri.. non è lui il primo non fa nulla di di sovraumano suonando un piano senza vedere ti posso affermare che davanti a un piano la vista è l'ultimo dei problemi, a parte il fatto che a mio modesto avviso la tastiera andrebbe imparata a memoria da tutti ciechi e non, non guardare la tastiera se non necessario non è li che si trova lo spartito.  È tutta scena tutto un apparire ... non mi piace affatto. neanche lang lang mi piace, ma io mi esprimo su come si dimostrano questi personaggi non come suonano . Mi sono sempre immaginato il pianista come una persona seria educata ed elegante dallo stile di vita altrettanto sobrio ed educato non come una rock star
Well .. I'm not a good pianist, in fact not even a pianist ... but I'm also part of the visually impaired community, and I'm proud of that. So for this reason I feel the right to criticize.  He is certainly not the first blind pianist in history; today the blind are highly respected in the field of music, and no professional sees a strange thing in a blind man playing an instrument  .... But this music is successful thanks to the blind who have become masters ...  he is not the first and there is  nothing superhuman in playing a piano without seeing it.   I can say that in front of a floor the view is the least of the problems.   Apart from that fact, in my humble opinion the keyboard should be memorized by all who are blind and looking at the score is unnecessary.  I do not like that [the video] makes it such a spectacle.   I even prefer Lang Lang expressing his own characters with his sound. I always imagined the pianist as a serious person, educated and elegant, sober and polite, not as a rock star.

I put in my two cents worth in the thread, but I doubt if my words would do much good to change the mind of someone who has formed such a misinformed opinion on Nobu based on one YouTube video.  kawai.marrone seems to be unaware of the difference between piano playing of classical piano music and jazz music and the special challenges that classical music -- especially performing with a large orchestra -- pose.   Nobu is, in fact, an example of "the pianist as a serious person, educated and elegant, sober and polite" and certainly does not behave like a "rock star" even though his audience and fans (myself included) may give him a "rock-star" reaction at his concerts.

Sadly, I think kawai.marrone is not alone in his/her opinion.  I reckon there will always be people who fail to understand and who belittle the achievement of Nobu.  It is their loss.

Here is the video that triggered the discussion





Viewing all articles
Browse latest Browse all 1154

Trending Articles